onsdag 27 juni 2007

På Av På Av På Av

*Gambiahistoria*

Strömmen i Gambia är inte helt pålitlig. Mitt i middagen kunde det bli helt svart, eller när man låg och läste i sängen eller när vi pluggade.. ( Tur att det finns batteri på laptopen, annars hade nog någon på elverket fortfarande haft ont).
Vi var dock förberedda på detta fenomen och hade alltid ficklampa med oss..=)


MEN om nu strömmen var opålitlig så var telefonnätet ännu värre. Vi får börja med det vanliga nätet som alltid skrapade eller helt enkelt var nedlagt. En dag när vi gick ut från vårt hotellrum står 3 killar utanför vår dörr, dock inte väntandes på oss, utan de hade med sig en vanlig telefon och stod och drog i lite sladdar, jag tror inte de visste vad de gjorde men de var väldigt koncentrerade.. De drog i en sladd, lyssnade i telefonen, drog i en annan sladd, lyssnade i telefonen.. and on and on... hehe..

Sen har vi ju mobilnätet, de har endast en operatör, Africell. Inte nog med att det kostade runt 25 kr/min att ringa utan täckningen kunde försvinna mitt i samtalet. När jag och K satt och åt frukost kunde hon ha täckning men inte jag, i vår "dubbelsäng" hade jag aldrig mottagning medan K alltid hade mottaning.. Vi snackar 2 m mellan telefonerna. Väldigt frusterande får jag säga för smsen gick ju aldrig att skicka iväg när det var något viktigt.






Jag har just läst hur viktigt elektricitet är för en hållbar utveckling och det får jag hålla med om. De flesta har den senaste mobiltelefonen i Gambia men inget fungerande nät. Det går inte ihop!

Inga kommentarer: