tisdag 3 juli 2007

Blir jag vit......

*Gambiahistoria*

Innan jag går vidare med denna historia vill jag förklara skolläget i Gambia. Största delen av befolkningen har inte gått i skolan. Alla får gå i skolan enligt staten men alla har inte möjligheten vilket gör att vissa diskussioner och frågor från deras sida kan uppfattas lite konstiga just för att det är självklarheter för oss då vi växer upp i en ständig ström av information.

"Vi är ännu en gång nere på hotellets privata strand och sitter och tjatar med flam-mannen. Han har fått någon slags fetisch för K:s ring och vill ha den hela tiden. När han tar den ser han att hon är ljusare under ringen.

Flam-mannen: - Varför är du vitare under ringen?

K: - För att solen når inte den delen av kroppen för jag har ringen ivägen.

En bra förklaring tycker ju vi. Förståelsen är optimal. Men inte för honom.

Flam-mannen:- Om jag åker till Sverige och täcker mig med kläder, blir jag vit då?

Här fick vi börja förklara hudfärger och varför vi ser olika ut. Han sög åt sig kunskapen som en svamp."

1 kommentar:

Husbygge Skärhamn sa...

haha den här storyn är rolig alltså=)