söndag 8 juli 2007

Hur stavar du det?

*Gambiahistoria*

Att göra bort sig är inget ovanligt för mig men nere i Gambia gjorde jag bort mig i samband med att jag råkade göra situationen även pinsam för människorna som råkade ut för mig.

Dag 2, jag och K möter en många säljare utanför vårt hotell. Kvinnan säger att hon heter Ami. Jag har en vän som heter Amie så jag frågade henne hur hon stavar det. Hon säger då att hon inte vet då hon inte gått i skolan. OPS! Klantigt värre. Dock blir vi goda "vänner" med henne sen så jag tror inte det var så farligt men jag kände mig bra dum.

I slutet av första veckan kommer en av de anställda fram när vi sitter i restaurangen och pluggar. Han frågar om vi kan lära honom hur man använder en laptop. Båda kände att det har vi egentligen inte tid med, så jag säger "att det e lugnt, för den fungerar som en vanlig dator." Då säger han att han inte vet hur en vanlig dator fungerar heller. Till mitt försvar så har de väldigt många internetcaféer och är ganska kunniga inom teknik och sen så visade det sig att han hade precis tagit examen i en datorkurs. Men i den stunden kände jag mig ganska dum.

Inför sista veckan, semesterveckan, så skulle jag och K planera vad vi skulle göra och vad vi hade råd med. Så vi skulle rådfråga en av våra "vänner", Backs, som under högsäsong var tourguide. Så vi sätter oss och börjar diskutera och det blir ju dyrare än vi tänkt så jag vill att han ska skriva ner exakt vad som ingår i priset. Men märker snart att han försöker undvika detta och börjar leta i böckerna för att visa oss. Troligen kunde han inte skriva så ännu en gång gjorde jag bort mig. Så jag bad Kicki skriva och han säga istället.... Det är så svårt att veta vem som är utbildad och vem som inte är det. Speciellt som Backs då som var en av de bästa på engelska och som hade bra kunskaper om samhället och strukturer.

Inga kommentarer: