fredag 6 juli 2007

Finne i örat?

*Gambiahistoria*

Så fort man berättade att man arbetade med hälsa trodde folket att vi var läkare eller sjuksköterskor. En hälsoarbetare i Gambia är ju på marknivå då det är där hälsoarbetet ligger just nu, medan vi i Sverige även har hälsoarbetare på en övergripande nivå. Det som jag är utbildad till. En dag när jag, av någon anledning, satt själv kommer en av hotellets anställda fram till mig och frågar om jag kan hjälpa honom med en sak.

Jennie: - Maybe, what is it?

Killen: - I have a pimple in my ear and it hurts a lot.

Ehhhhh, jag förväntade mig inte riktigt det då många frågat oss råd om mer känslosamma ämnen. Men då jag inte orkade förklara för femtielfte gången att jag inte är en läkare så spelade jag med.

Doktor Jennie: -Give it a couple of days and if it's not better then, go to the health centre.

Det är vad jag kallar högklassiskt råd när det gäller finnar i öronen...=)

Inga kommentarer: